Publicaties en andere zaken

Artikel over zwart in kM 128
Als kind tekende ik gele rechthoekige vuurtorens. Als beeldend kunstenaar houd ik het meest van geometrische ruimtelijke vormen. Bouwwerken waarin wij ons kunnen bevinden, of omheen bewegen. Een binnen- en buitenruimte. Architectuur betekent construeren, plannen maken; een intellectuele fantasie. Maar ook een abstracte verbeelding van de universeel menselijke verlangens, zoals beslotenheid of grensverleggend. Ik fantaseer over kleine ruimtes waarin wij reizen, verder dan we kunnen dromen.
Lang onderzocht ik de tegenpolen van de scherpe afbakeningen. Om de planmatige constructies te verbinden met natuurlijke, onvoorspelbare vormen. Ik zocht naar het organische en kwam terecht bij kleur. Waarom niet eerder, niet meteen? Bij de 16e-eeuwse schrijver Vasari (De Levens) kreeg ik een soort inzicht. Hij schreef dat kleur ondergeschikt was aan het tekenen, het construeren, aan de context. Kleur zou verdoezelend werken. Schone schijn betekenen.
Is kleur werkelijk secondair? Kleur is immers het eerste ‘zien’? In mijn schilderijen pakte ik de uitdaging op en dompelde mijn constructies in licht en kleur. Kleuren geven de strakke lijnen, de ruimtelijke structuren, leven. Kleuren dragen een bijzondere kennis over. Over mooi en lelijk, over warm en koud, over ver en dichtbij, over zwaar en licht. Kleuren naast elkaar beïnvloeden, transformeren elkaar, lijken voor onze ogen zelfs te bewegen. Ze zijn in onze waarneming niet meetbaar, wel intuïtief te bevatten. Via de kleuren kan ik de concrete strakke beelden als gevoelige, fragiel bewegende, wezens uitbeelden.

2020
In De Kleur van Kunst wordt recht gedaan aan de ongelooflijke veelzijdigheid van denkbeelden over het kleurgebruik in de beeldende kunst. Het boek presenteert in een chronologisch tijdsbestek en vanuit wisselende invalshoeken, zoals artistieke motivaties, filosofische denkbeelden, neurologisch onderzoek, fysiologische bevindingen en religieuze dogma’s, het gedachtegoed over kleur in kunst.
 
Via Aristoteles en Wittgenstein, Rembrandt en Turner, Matisse en Turrell, pigmenten en kleurstoffen, wordt de lezer uitgenodigd een nieuwe blik te werpen op kleur in de kunst. Daarnaast geven een aantal vooraanstaande Nederlandse kunstenaars, in korte bijdragen, hun visie op de betekenis en status van kleur in hun werk. 

2017    Kleur – De kant van de Kunstenaar

Boek Kleur - De kant van de Kunstenaar

Fascinatie voor kleur heeft in mijn werk als beeldend kunstenaar steeds een belangrijke rol gespeeld. Ik las dat er in de westerse wereld een bezwaar leek te bestaan tegen te veel kleur. Kleur zou voor kleine kinderen zijn of voor primitieve volkeren en voor de commercie om ons te verleiden tot aankopen. Bovenmatig kleurgebruik lijkt oppervlakkig en geen uiting van intellectuele inzichten.
Deze publicatie heb ik geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in kleur in het algemeen en bevat een beknopte tekst over de verschillende verschijningsvormen van kleur. Ook is dit boek bedoeld als een bijzonder handvat voor het kijken naar werk van kunstenaars, die vanuit verschillende invalshoeken en materialen nadenken over kleur en dit toepassen in hun werk.

Deze publicatie is te koop voor €15, neem hiervoor contact op per mail.

 

2019 Het Parool: Wisselend en sfeerbepalend: kleur maakt het verschil door Edo Dijksterhuis, 10-5         https://www.parool.nl/cs-b1c3948f
2018    Haarlems Dagblad: Kleur ís niet oppervlakkig door Leontien van Engelen, 16-6
2018   Noord-Hollands Dagblad Kijken zonder te bevatten door Monique Trijsburg, 8-3
2016    Jurylid Herman Krikhaar- prijs voor kunst in openbare ruimte, Nieuwe Twentse Kunst, Almelo
2015    5-10 De Twentse Courant Tubantia, ‘De meisjes van Egger komen tot leven‘  door Mariette Cellarius
2015    6-10 Almelo’s Weekblad De Eggermeisjes laten oude tijden herleven.
2014    De Kunstkrant, Lonkend Perspectief  door Wim van der Beek
2013    Noord-Hollands Dagblad: ‘Hoorn in woord en beeld’ door Jaap Stiemer
2008    Kunst van de dag, www.galeries.nl door Benno Tutein Nolthenius
2007    Kunst van de dag, www.galeries.nl door Benno Tutein Nolthenius
2007    De Gelderlander: Verborgen zeggingskracht in bouwblokken door Martin Lacet
2006    Provinciale Zeeuwse Courant: Stedelijke Landschappen in ’t Oude Raadhuis door Ali Pankow
2000    De Stem: ’Chatboxen en gebogen steen in De Verbeelding’ door Marjan Mes
1999    Utrechts Nieuwsblad: ‘Chatbox’ door Thea Figee
1993    ‘Rondom het Vierkant’, tentoonstellingshandleiding , Galerie/museum Aemstalle, Amstelveen
1991    Amstelveense Krant: ‘Bergen en bewerkte aarde treffen elkaar op expositie’ door Bert Brandt Mertens
1988    Utrechts Nieuwsblad: ‘Werk van 3 kunstenaars bij Kunstliefde boeiend’ door Marlies Souren
1988    Kunstbeeld: ‘Stille natuurvormen bij Marianne Roodenburg’ door Hennie van de Louw
1985     Metropolis M, nov/dec 1985:  ‘Stroomopwaarts in Bonn door Margriet Kruyver
1985    ‘Stroomopwaarts’, ‘Begegnung mit den Niederlanden’, Frauen Museum, Bonn
1984    Rotterdams Dagblad: ‘Ontmoetingen van kleuren’ door Rob Vermeulen
1981    Arnhemse Courant; ‘Er moet gedacht en gevoeld worden; tegenstellingen in expositie van De Gele Rijder’ door Ton Verbeten
1980    Arnhemse Courant: ‘Vierde jaargang Gelderse Grafiekmap vrijwel klaar
1980    De Gelderlander: ‘Variatie in de Gelderse Grafiekmap